I duschen igen.

Jag har tidigare rapporterat om familjens olika åsikter kring duschandet. Igår satt jag bland arbetskamrater och började diskutera småbarnslivet och hamnade åter igen i duschen. Det är en nödvändighet vi alla behöver men under livets gång går den till på olika sätt. Låt mig förklara. 

Först har man all tid i världen. Man peelar sig och lägger inpackningar. Rakhyveln går jämnt och fint i lugn takt och lämnar efter sig hud len som sammet. Kanske man till och med hinner nynna på nån skön låt eller så njuter man bara av att vara tyst. Shampoot sköljs ur och balsamet hinner ligga i de 3 minuter som rekomenderas. Sen trippar man runt i lägenheten i handduken, torkar sig och smörjer in sig. Nu ren och len, redo att möta den nya dagen. 

SEN händer det nåt. På en millisekund har det ovanstående förvandlats till ett inferno av tvätthysteri.

Tiden man tidigare hade har runnit ner i golvbrunnen och du är inte längre ensam i duschen. Nu har du halva kroppen i duschen och halva utanför. Ständigt kontrollerandes ett litet dreglande underverk i babysittern eller kanske till och med, om du har tur, sovandes i en spjälsäng. Shampoot masseras in, eller nej, det slängs i håret och sköljs ur i nästan samma sekund. Balsamet lika så. Rakhyveln dras över snåriga områden och lämnar efter sig ett godkänt men mycket ojämnt resultat. Det tidigare trippande byts nu ut till snabbtork med handduk, resten lufttorkar eller tas upp av kläderna du kvickt slängt på dig. Insmörjning är ett minneblott.

Vartefter det lilla underverket växer öppnar sig nya utmaningar och dsuchtillfällena utvecklar sig till rena rama sångstunderna. Imse-Vimse rekomenderas varmt. För spindlar är väldigt bra på att massera in shampoo i håret. Testa! 


     

Kommentarer
Postat av: Marie

Sen kan man ju sluta duscha också. Det har jag typ gjort. Trodde väl aldrig att jag skulle tänka: "Äsch orkar inte duscha idag, gjorde ju det för tre dagar sen." :) Fast håret blir faktiskt ganska fint....

2010-11-21 @ 19:51:06
URL: http://monsterbloggen.webblogg.se/
Postat av: Linn

Eller jag som för ett år sen hade tre olika handdukar. en för håret, en för kroppen och en för ansiktet. och trots att jag ofta gärna delar med mig ogillade jag starkt när Linus tog någon av mina handdukar. Sen kom Ture. Numer är jag glad om det finns någon halvtorr handduk i badrummet. Som helst inte legat på golvet. På skötbordet? Äsch, jag låtsas inte om det...

2010-11-22 @ 00:24:48
URL: http://lochl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0