Därför ett muminliv.

Har fått frågan, här kommer svaret.

Har nu i vuxen ålder, efter att ha läst muminböckerna, förstått att berättelsen om mumintrollen innehåller så mycket mer än pastelliga troll över gröna ängar. Det är en beskrivning av livet.

Berättelserna kantas av humor, tragik, spänning, lycka, magi och framför allt av vardagliga funderingar som vi alla kan känna igen. Livet är stort och alla möjligheter finns till att bryta normer.

Det finns bonus barn och det finns kärlek till figurer av samma kön. Det finns hot mot tillvaron och kampen mot dem. Det finns ängsliga små varelser och flickor som knappt syns. Sorgliga och skrämmande figurer. Sympatiska, varma, hårda och rättvisa figurer. Mumindalen är fylld av egensinniga individualister med kärleksfull tolerans för varandras ofullkomligheter. Alla ryms, alla får plats.

Ett sånt hem vill jag ha.



Kommentarer
Postat av: Stina

Jaaa detär så Satu, man känner precis så. ALLA får plats i ert kärlekshus... tom långa jag. :)

2010-05-05 @ 21:44:54
Postat av: Linn

Men åååh! Jag trodde alla vackra kloka ord redan fanns i det där inlägget. Och så kommer Stina och fullbordar det. För kanske är det så. Att även i en komplett tillvaro finns det plats för ännu mer och ännu fler. Jag är väldigt glad att vi får plats i ert hem och i ert muminliv.

2010-05-05 @ 22:20:16
URL: http://lochl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0